Després d'haver rebatut (en sentit
popperià) les dues postures tan extremes i contràries sobre la
naturalesa de la ment com el conductisme i el sol·lipsisme (en
primer lloc, per irrefutables i en segon lloc, per poc raonables –
vegi's enllaç
al post anterior), Popper, en l'última de les seves conferències
“Interacció i consciència”, considera ara la concepció
spinozista del paral·lelisme entre ment i matèria, havent-se
declarat ja d'entrada molt proper a Descartes.
Per Spinoza, el dualisme de Descartes
no era prou rigorós, ja que suposava que cos i ment eren dues
substàncies diferents i independents entre sí, però que depenien
d'igual manera de la substància infinita, aquella més enllà de la
qual ja no hi ha cap altra causa, els límits de la realitat,
altrament dita Déu. Quins problemes troba Spinoza a aquesta
conceptualització?
Per una banda, la interacció entre
aquestes dues substàncies és, com a mínim, problemàtica, donada
la seva naturalesa diferent. La solució cartesiana d'una glàndula
pineal situada al cerebel com a punt d'intersecció entre les dues
substàncies no solventava el problema de com una substància
material podia influir sobre una substància no-material i al revés,
essent que la glàndula pineal és, al cap i a la fi, de naturalesa
material.
Per altra banda, Spinoza s'agafa a la
definició aristotèlica de substància: allò que només depén
d'ella mateixa per existir. Per tant, parlant amb rigor, la ment i el
cos no poden ser substàncies, ja que segons Descartes depenen de la
substància infinita, i per tant ja no són autosuficients. Aquí és
on Spinoza dibuixa una de les imatges més belles que per mi ha donat
la història de la filosofia: només hi ha una única substància
infinita, allò ja no causat, que podria concebre's (com deia el meu
professor Francisco Bengoechea) com un gran poliedre d'infinites
cares, i la ment i el cos com dues d'aquestes cares, dos aspectes o
atributs d'aquest. De fet, les úniques cares que nosaltres coneixem
d'aquest infinit ésser que és el tot. La relació existent entre
ment i cos seria, doncs, la que hi ha entre dos cares de la mateixa
moneda, o entre la part còncava i la part convexa d'una semiesfera.
La consciència seria la realitat vista “per dins”, així com el
cos seria la realitat vista “per fora”.
Popper no creu que aquesta sigui una
explicació satisfactòria de la relació entre la ment i el cos, i
recorre a la mecànica quàntica per rebatre Spinoza: si la tesi de
l'holandès fos certa, els electrons tindrien consciència, i, per
tant, serien diferents entre ells segons les seves respectives
experiències. Però resulta que segons la mecànica quàntica, als
electrons no els afecta la seva història, no tenen memòria i, per
tant, res diferencia els uns dels altres.
Per la meva banda no veig clara la
relació entre l'argument de Popper i la tesi de Spinoza. En primer
lloc, tot i que em falta molt per llegir de Spinoza, no crec que
aquest defensès la idea d'una ment, entesa com a flux continu de
consciència, per a tots i cadascun dels organismes i cossos
materials. De fet, el grau de complexitat “mental” seria un
reflex del grau de complexitat material de què gaudeix cadascun dels
cossos. (Potser algun lector m'ho podrà aclarir). Segons entenc de
Spinoza, el cos és l'expressió material de la ment, i la ment és
l'expressió immaterial del cos, i per tant redueix el problema a una
qüestió gairebé semàntica: no deixen de ser la mateixa cosa
expressada de dues maneres. La cara immaterial d'un electró pot no
tenir memòria, no tenir història, i no poder ser definida com a
consciència, però això no vol dir que no existeixi (ep!, tampoc
vol dir el contrari!).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada