VERGONYA: Es pot saber
què fas? Com se t'acudeix consagrar la teva vida a l'estudi enlloc
d'ocupar-te dels afers domèstics, com pertoca un dona?
HIPÀRQUIA: Això ja li
ho vaig respondre a aquell insolent de Teodor: “Creus que és
dolent aprofitar amb l'estudi el temps que perdria davant el teler?”
Es va enfadar i tot!
V: Com goses desafiar
dialècticament un home?
H: Doncs amb un
raonament ben senzill, davant el qual fins i tot Aristòtil, el
mestre d'aquell cregut d'Alexandre, hauria de callar. Primera
premissa: Qualsevol acció que no sigui incorrecta si és feta per
Teodor, tampoc és incorrecta si és feta per Hipàrquia. Segona
premissa: Teodor no fa res dolent quan discuteix amb si mateix.
Conclusió: Per tant, Hipàrquia no fa res dolent quan discuteix amb
Teodor.
V: Però és que tu et
vas atrevir a consumar el teu matrimoni amb Crates al mig de plaça
del mercat a ple dia! Com se t'acut?
H: Ai, vergonya! Que no
veus que ets un simple producte inútil de la cultura humana, una
paraula malalta, una mala versió de la por? Allò que no és dolent
fer en privat, per què ho hauria de ser fer-ho en públic? Tu ets la
germana de la hipocresia, per tu és que molts i moltes vesteixen una
virtut de fireta al carrer, i a casa, quan es desfan d'aquesta túnica
incòmoda i farragosa que tu els obligues a portar, es destapen la
brutícia, les ferides, els desitjos inconfessables, i les males
intencions, de manera que l'espai privat es converteix en un striptease patètic! Jo crec que el millor vestit de l'home és la
seva pell, i tot allò que no es pot fer en públic, i que ha de ser
restringit a la privacitat, és que no és prou bo.
V: Ets una cínica i
una desvergonyida!
H: Veig que em vas
entenent! Amb la meva filosofia vull aconseguir una disposició
perfecta de l'anima, que no és només l'ataràxia, la
impertorbabilitat de l'ànima, que busquen tots els meus col·legues
els cínics i estoics. Jo crec que per aconseguir aquest estat cal
assolir primer l'anaideia, el desvergonyiment, l'estat en el qual
l'única guia és allò que mana la natura, allò que descobrim per
la raó, i no pas la creença irracional, el dogma fanàtic, el
purisme hipòcrita. Tu ets només un instrument construït al servei
d'aquestes coses, i de l'esclavitud moral. Així que, vergonya, donat
que no existeixes, no crec que sigui convenient ni adequat a la raó
que continuï discutint amb tu.
V: ...
Suposadament, Crates i Hipàrquia en una pintura romana del sigle I del jardí de Villa Farnesina. |
(Publicat a la revista Londarí, el març de 2014)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada