Isabel:
Estimada Cristina de Suècia, què me'n dius d'aquesta afirmació tan
novedosa del filòsof Descartes, “Penso per tant existeixo”?
Cristina:
Princesa de Bohèmia, conec la teva amistat amb Descartes, però
també la teva rebel·lia, i em penso que m'estàs parant un parany,
però m'arriscaré a jugar. D'entrada l'afirmació no implica que “si
no penso, llavors no existeixo”. Ni tampoc que “el sol fet
d'existir implica pensar”, sinó que el fet de pensar implica saber
que existeixes. Jo sóc, doncs, una cosa que pensa.
Isabel:
Exacte! Aquesta és la conclusió del nostre amic francès, però com
hi arriba? Només sóc pensament? Sense pensament no hi ha jo, està
clar, però, i sense el meu cos? És clar, podria ser un cervell en
una cubeta, o el meu pensament podria ser imitat per una màquina.
Però en qualsevol cas, el pensament necessita un suport físic.
Cristina:
Si per pensar entens només calcular, una màquina que pogués
manejar símbols lògics ens podria suplantar de la manera més
eficient. Però el pensament implica moltes altres operacions, com
imaginar o sentir. En aquest cas, ja és més complicat que un
conjunt de peces de coure pugui tenir sensacions internes, perquè no
té consciència. Per molt ràpid que calculi, no sap que està
calculant. Pensar és esdevenir conscient d'allò que es fa.
Isabel:
Però tampoc puc assegurar que tots els humans tinguin consciència,
apart de mi mateixa. La consciència és només accessible de manera
privada, i no puc ser conscient de les sensacions i els pensaments
d'un altre. Així, si crec que els altres pensen, per què no
considerar que un autòmat ho fa? En tinc la mateixa seguretat.
Cristina:
Però hi ha una altra cosa que forma part del pensament: aprendre.
Aprenem a parlar, a calcular, a construir, a transformar, a
expressar, a cantar, a jugar, a posar-nos en el lloc de l'altre,...
Per què aprenem tantes coses? Hi ha d'haver una motivació. Sense
motivació, sense atracció, sense desig, no hi ha aprenentatge. I no
hi ha màquines desitjants.
Isabel:
El desig és una emoció (allò que mou), una pulsió corporal que
s'origina en la part més primitiva del cervell humà. No només ets
pensament, ets un mico, un rèptil, un cos que ha desitjat
sobreviure, i ha trobat plaer en l'aprenentatge.
Cristina:
Ep, som al segle XVII, i la teoria de l'evolució no sorgirà fins el
XX! Però seguint el teu joc anacrònic, continuo preguntant: Què
desitgem en fons quan aprenem doncs? Què és allò que desitgem en
últim terme? Vols dir que només volem ser acceptats a la manada, o
fins i tot dominar-la? Pensava que aprendre era el desig
desinteressat de trobar la veritat i les lleis que regeixen
l'univers, o, si això et sembla massa ambiciós, almenys entendre
per què pensem i som conscients de nosaltres mateixos.
Isabel:
Sí, això és el que diu el nostre amic, però encara no ho veig
clar. En qualsevol cas, estic d'acord amb Descartes que el pensament
és allò que ens defineix com a humans. Encara que necessiti un
suport físic, tant se val com sigui aquest: un cos de mascle, de
femella, de coure o d'acer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada