Què vol dir ser dona? Segons Simone de
Beauvoir, una dona no neix, es fa. Segons Monique Wittig, no es pot
ser dona, sinó esdevenir una dona. I per esdevenir una dona, cal
absorbir tots els codis socials que es tradueixen en un seguit de
comportaments, actituds, inclinacions, sentiments, etc. És aquesta
codificació invisible introduïda dins el hardware del cos per una
mena de programador (o de xarxa de programadors), i no pas el sol fet
de tenir vulva, allò que fa que aquest cos s'anomeni “dona”. Per
això diu Wittig que “el sexe és fictici”. Per què no distingim
entre calbs i peluts, i construïm una identitat al voltant d'aquest
binomi, enlloc de basar aquesta distinció entre cossos amb penis i
cossos amb vulva? La distinció basada en els òrgans reproductius
s'ha escollit com a socialment significativa i constitutiva de la
nostra identitat. Si no ets un home, has de ser una dona. Si no ets
una dona, és que ets un home. Però, què vol dir ser una dona? Quin
és el codi de la feminitat? Qui determina qui és méso menys dona?
En funció de quins paràmetres?
Sensibilitat, comprensió, fragilitat,
seducció, por, cura, suavitat, ... són alguns dels factors
essencials d'aquesta codificació, producte o construcció del poder.
Però jo no vull ser fràgil, ni vull tenir por, ni vull ser obligada
a satisfer les necessitats dels altres per sobre de les meves.
Llavors, si la mateixa identitat és un
producte, l'alliberament passa per una liquidació de la identitat?
Com ens reivindiquem, llavors, com a dones? Com em sentir la nostra
veu? Com exigim que els nostres drets siguin els mateixos que els
dels homes? Ens definim com a dones, perquè si no, l'especificitat
de la nostra lluita queda diluïda, tal com passaria en tota lluita:
la identitat obrera (o consciència de classe), la identitat racial
(black panthers), la identitat sexual (gay pride), la identitat
nacional ... Si aquestes identitats són productes del poder,
constructes del mateix sistema de domini, però a la vegada són
instruments de lluita i reivindicació, llavors el que cal fer és
abandonar la lluita?
Segons Julia Kristeva hem d'usar el
terme “som dones” només com un anunci o eslògan per a les
nostres demandes. Brigitte Vasallo s'hi refereix quan parla de la
“identitat estratègica”. Una mena d'identitat provisional,
l'objectiu de la qual és autodestruir-se, perque sap que conté el
verí en sí mateix. Cal descodificar el cos, i fer-lo permeable a
múltiples combinacions de codificacions ja existents, fins a
engendrar noves identitats encara no expressables. Cal disseccionar
la por i la manera com ha estat construida. Cal perdre la por a no
ser una dona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada