La paradoxa del
mentider és un dels exemples més antics dels diferents intents de
posar a prova els límits de la lògica i de la raó, i a dubtar
d'allò que es diu que és veritat o fals. De la mateixa manera que
el fet que Epimènides fos cretenc, ja feia contradictori el seu
enunciat “Tots els cretencs diuen mentides”, el discurs mediàtic
i publicitari té molt de contradictori, tot i que el que ens vol dir
és “Jo sempre dic la veritat”, que vol dir, “La ficció, el
relat, l'aparença, és veritat”. Justament el lloc des d'on s'emet
el missatge anul·la el missatge mateix en realitat, tot i que
aparentment és un enunciat amb significat. Els mitjans són plens
d'aquest tipus d'enunciats aparentment vàlids que, raonant i
reflexionant, podem desvelar com a contradictoris i in-significants.
Per tant, podríem
afirmar amb Foucault que no podem dir que un discurs és fals o
veritat, sinó que la seva veritat és el seu poder de ser veritat,
la seva omnipresència com a discurs dominador, que no serà
racionalment rebatut, sinó només enderrocat per un altre discurs
més poderós que s'acabi imposant. Però llavors, si això és
veritat, ens hem quedat sense criteris de veritat i falsedat, i això
vol dir sense criteris de llibertat, justícia, bellesa, etc?
Bertrand Russell fou un
filòsof anglès que va revolucionar la lògica solucionant la
paradoxa del mentider. L'enunciat només és contradictori si es
considera que és autoreferent, és a dir, que parla de sí mateix.
Per tant, si jo dic que tots els articles del blog són mentida, com
que ho dic des d'un dels articles del blog, serà mentida, i per tant
serà veritat, però si és veritat el que dic serà mentida, i així
podríem continuar fins a l'infinit. Però per Russell, la clau està
en canviar de lloc i de temps: no implica que els articles sempre
siguin mentida, ni que l'article en el qual parlo estigui inclòs en
els articles de què parlo. Aquest canvi de lloc lingüístic
s'anomena “metallenguatge” o “nivells de llenguatge”. Això
és un llenguatge que parla sobre el llenguatge, i que per tant queda
salvat dels judicis que s'emeten des del nivell de llenguatge
inferior.
O sigui que, continuant
pel nostre compte amb el raonament de Russell, quan des d'un mitjà
critiquem els mitjans, no té per què suposar una contradicció, de
la mateixa manera que Epimènides deia que era un mentider, mentre
que en un altre nivell se'n reia i deia “tonto quien lo lea!”.
Enllaços:
- Russell, Bertand: Mathematical
Logic as
Based on the Theory of Types
http://www.cfh.ufsc.br/~dkrause/pg/cursos/selecaoartigos/Russell(1905).pdf
- Foucault, Michel. El pensamiento del afuera. http://www.philosophia.cl/biblioteca/Foucault/Foucault%20-%20el%20pensamiento%20del%20afuera.pdf
- Imatge extreta de: Logic Bomb
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/LogicBomb
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada