Lo Martí de
ca l'Escèptic: Ara tothom parla de República, però no acabo de tenir clar què
és i què té a veure amb la independència.
La Cèlia del
Cicerone: És un terme que sorgeix de les teories liberals que s'oposaven a
l'absolutisme com a forma no legítima de dominació. Segons la teoria liberal,
l'Estat com a forma legítima de poder és el producte d'un pacte social. Alguns
d'aquests liberals suposen que, des d'un hipotètic estat de natura, individus
lliures i iguals decideixen donar-se unes normes a partir de les quals es
constitueix la comunitat política que denominem estat. Altres creuen que aquest
estat de natura no ha existit mai, i que un individu no pot decidir si viure en
societat o no, ni tampoc sota quines normes haurà de viure, però allò que sí
que sap és que vol ser feliç, que vol un espai de llibertat per poder decidir
la seva manera de ser feliç. En resum, tots aquests liberals entenen l'estat
com una eina per satisfer els individus: protegir la seva llibertat individual,
la seva propietat, el seu dret a la vida i a la salut, a l'educació, a la
felicitat. Com més individus siguin feliços, millor serà la societat. Com menys
hagi d'intervenir l'estat, més lliures seran, i més probable la seva felicitat.
Segons els teòrics liberals, l'estat només ha de garantir, doncs, que tothom
tingui els mateixos drets. Liberté, egalité, fraternité. En aquest ordre.
K.: Però jo
no tinc propietats. Tinc dret a tenir-ne, però no en tinc. El meu dret a la
llibertat està intacte, però no sóc lliure, perquè no tinc res amb què
realitzar la meva llibertat.
W.: Jo no
tinc salut. Tinc dret a tenir-ne, però no en tinc. La feina que em veig obligat
a fer la deteriora, tan física com mentalment. El meu dret a la felicitat està
intacte, però la balança entre el dolor i el plaer sempre cau del costat del
primer.
Z.: Jo tinc
educació. M'he esforçat per formar-me al màxim, per poder superar els meus
competidors en el món laboral. Però no puc retornar els meus coneixements a la
societat, perquè no interessen a cap empresari.
L'Emma de
cal Goldman: La teoria liberal cau en aquestes contradiccions, perquè parteix
del fet que els individus són anteriors a la societat, i que la societat és una
suma d'individus. I encara més: consideren la societat com un mal menor, perquè
consitueix un límit a la llibertat dels individus. Per això creuen que el paper
de l'estat ha de ser protegir els límits de la llibertat i la propietat
individual, però amb això només estan protegint aquells que ja són lliures,
perquè ja tenen propietats. No impedeixen la concentració de la riquesa, ni
l'explotació de l'home per l'home, perquè hi ha persones que es veuen obligats
a “fer-se” esclaves, i fins i tot són culpables de ser-ho perquè, com que en
teoria són lliures, resulta que podrien haver triat una altra vida. Així és com
l'Estat es converteix en una navalla de doble fil: perpetuació de les
estructures de poder, i a la vegada legitimador de les mateixes.
Lo Miquel de
cal Bacunin: Per això diem els anarquistes que no és cert que l'individu sigui
més lliure fora de la societat. Aquesta és una llibertat teòrica. Al contrari:
només en societat l'individu pot arribar a fer real i efectiva la seva
llibertat. Però no en qualsevol societat, sinó només en aquella on es doni la
igualtat real (en termes de condicions materials) i solidaritat. Només a partir
d'aquí poden crèixer individus lliures, perquè la comunitat té cura de la seva
salut i els proporciona educació i
instrucció, i podran disfrutar del desenvolupament de les seves capacitats. La
llibertat no és, doncs, un punt de partida, sinó el resultat, la fita:
igualtat, solidaritat, llibertat. En aquest ordre. Aquesta és la república real
i efectiva, on el poble és independent de qualsevol imposició.
Foto: Dones integrants de l'organització anarquista femenina Mujeres Libres. Font- Diario Público
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada