1. L'ús clàssic de la
raó comença a l'antiga Grècia, amb aquells que foren anomenats per
primera vegada filòsofs. Aquesta nova manera de pensar consistia en
prescindir de tota autoritat, creença o mite, i basar la reflexió
exclusivament en l'autonomia del propi raonament. Aquest ús de la
raó consistia en anar descobrint col·lectivament una veritat que
s'anava desvelant i apareixent a mesura que el diàleg anava
progressant. Una mostra d'aquesta tècnica és la paraula “enraonar”.
2. Un altre ús de la raó,
més modern, del segle XVII i XVIII, també ha esdevingut un clàssic.
En primer lloc, es tracta d'enaltir-la fins al punt de posar-la en el
lloc d'un déu en el qual no tothom creu, i simplement fer-la
universal, definir-la com allò que ens fa humans, i d'aquesta manera
convertir-la en el fonament de la llibertat i la igualtat, dels drets
humans. Les feministes la van fer servir també per a les seves
reivindicacions, i també els primers moviments anti-racistes. Amb
aquest ús de la raó, els individus es senten acollits, iguals i
lliures, com a part d'una humanitat que progressa i s'allibera
d'antigues creences irracionals. El següent pas és fer servir
aquesta raó com a base legitimadora d'un estat, ja que el vell déu
ja no serveix, en haver-se apagat la creença en ell. Aquesta
raonabilitat humana condueix a la construcció d'un estat on estan
garantits els drets individuals que com a éssers racionals ens
pertoquen. El progrés de la humanitat sembla ara imparable.
3. De
ser a l'origen i legitimar l'Estat, ha esdevingut una creació
d'aquest per legitimar-se a sí mateix, el seu poder, i també la
violència necessària per conservar-lo. La raó,
paradoxalment, s'ha tornat en allò que inicialment combatia: mite i
emoció. No legitimem l'estat a partir de la raó, sinó que aquest
construeix la seva raó, el seu mite, el seu discurs nacionalista per
justificar la dominació sobre altres pobles, i també sobre el seu
propi. Alguns cèlebres exemples d'aquest ús de la raó han estat
Napoleó, Franco o Hitler, i actualment és encara molt utilitzat per
EUA, Ucraïna, o Israel, desembocant en allò que Adorno anomena la
barbàrie de la civilització.
Sobre la perillositat
d'aquest ús de la raó alertaren, però, filòsofs com T. Adorno,
qui s'adonà que la raó il·lustrada havia desembocat en les dues
Guerres Mundials, amb la qual cosa quedava descartat que la raó fos
un instrument de civilització i progrés, i en canvi sí de
barbàrie. Amb això descobreix un tercer ús de la raó, més propi
del segle XX: la raó com a instrument de dominació, i no
d'alliberament. Per a usar la raó com a instrument de dominació,
cal despullar-la de totes les seves dimensions (cognoscitiva,
emocional, artística, plaent, ...) i deixar-la només amb una: la
seva dimensió instrumental. En virtut de la raó, tot acte ha de ser
productiu, ha de ser rentable. Així és com convertim l'estat
fonamentat en la raó en una raó d'estat, la raó del poderós. Els
efectes d'aquest ús han estat la lògica del capitalisme, de
l'imperialisme, i de totes les altres formes de dominació.
>> Per tot això els
experts recomanen fer ús de la raó amb molt de compte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada