Passin
i vegin, senyores i senyors! Vegin com arran del cas Trump o del
Brexit, s'ha extés l'ús del concepte de post-veritat, un fenòmen
completament nou! De fet, en la societat de la post-veritat,
qualsevol cosa és novedosa i sense passat, els esdeveniments són
espectaculars i únics. És allò a què Guy Debord es refereix quan
parla de la «societat de l'espectacle». No es tracta només d'una
societat hedonista consagrada als seus ídols, on els espectacles
televisius, esportius o musicals són la droga de moda, sinó d'una
societat on la ficció envaeix l'espai de la realitat. Sí, senyors!
El seu cos s'ha d'assemblar al maniquí i no al revés! Els dolents
de les pel·lícules ja poden ser votats en unes eleccions!
Però
aquest no és un fenomen del tot nou. Al s. XIX Feuerbach es
lamentava que el seu temps preferia la imatge a la cosa, la còpia a
l'original, la representació a la realitat. Com els presoners que al
s. V aC imaginava Plató a la seva caverna, que creien que les ombres
que havien vist tota la vida davant seu eren la realitat. Ja més
recentment George Orwell sentenciava que “en una època d’engany
universal, dir la veritat és un acte revolucionari”.
No
es tracta només de les mentides generades per l'afany periodístic
que la veritat no espatlli un bon titular, sinó que la ficció forma
part de la mateixa sala de màquines del poder. Com diu el mateix
Debord, l'exigència més imperiosa de tota màfia consisteix en
demostrar que no existeix. Els autèntics crims i cops d'estat són
invisibles; així és com Tejero va tapar el cop d'estat de la
transició. Com diu Debord, la censura perfecta consisteix en
inocular a les persones la creença que són lliures mitjançant la
sobreinformació, de manera que no es vegin aquelles decisions que
realment afecten la seva vida real, com la corrupció endèmica del
sistema sanitari català, o les causes de la pobresa energètica.
Abracadabra!
I
ara parin atenció! Com que ningú el pot contradir, el poder té
dret a contradir-se a sí mateix, i a negar allò que ha dit. És per
això, perquè no és qüestió de qui té raó, que l'argumentació
no és possible, i que el debat polític institucional, des del
parlament fins als plens municipals, és inexistent. Pràcticament
cap partit pretén canviar alguna cosa. I quan ho fa se'l desactiva
amb l'acusació de postureig, és a dir, se l'acusa de no ser prou
autèntic,...en ple espectacle! Admirin quin malabarisme, senyors!
Però
vegin encara un altre truc! En la societat de l'espectacle el fet
objectiu té menys importància que l'apel·lació a l'emoció.
L'espectacle de la Marató o del Gran Recapte tenen més força que
qualsevol estudi sobre la corrupció al sistema sanitari català o
sobre les causes de la fam i, apel·lant a la compassió, desactiva
qualsevol lectura política del problema. I aquesta és l'última
martellada que rebla el clau de l'estratègia del poder: en
l'espectacle deixem de ser part activa i passem a ser
espectadors-consumidors. I qui sempre mira, no actuarà mai. Bravo!
Bravo!
Per saber-ne més:
https://blocfpr.blogspot.com.es/2016/08/quan-de-azua-parlava-de-debord.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada