-
Bon dia, en què puc servir-lo?
Llibreria Catalònia |
-
Bon dia. Doncs, miri, voldria fundar un nou Estat, i he vingut a
assessorar-me. Vostè em podria orientar una mica i ensenyar-me'n
unes quantes mostres?
-
És clar. Deixi'm mostrar-li una de les definicions d'estat més
vigents en l'actualitat. El filòsof i sociòleg alemany Max Weber
descriu l'Estat com una organització que té el dret excloent
d'utilitzar la violència física directa contra els membres del seu
domini territorial, amenaçar de fer-la servir, o a autoritzar a
tercers d'emprar-la.
-
Caram, què bèstia!
-
Sí, ja sé que resulta poc atractiva i engrescadora aquesta visió,
però si ho considerem bé, té el seu sentit. De fet, si no fos
així, qualsevol faria servir la violència quan li convingués. És
pel bé dels mateixos ciutadans, doncs, que l'Estat ha de ser l'únic
legitimat a exercir la violència.
-
Però, per altra banda, segons aquesta teoria, l'Estat és, en sí
mateix, violent. I al revés: la violència d'Estat queda sempre
legitimada pel sol fet de ser exercida per l'Estat. I llavors no
podem jutjar mai aquesta violència! Si això fos veritat, no hi
hauria cap Estat «dolent», ja que aquell qui determina què es pot
i què no es pot fer és l'Estat! Això i l'absolutisme és el mateix
no?
-
Naturalment, aquesta violència hauria de ser acatada pels membres de
la societat.
-
I si no l'acaten?
-
Mmmm... Ja veig que li hauré de mostrar una altra teoria una mica
més antiga, però que té la virtut de ser una de les primeres
teories de l'Estat. És tan primerenca, que quan es va fer ni tan
sols n'existia cap, d'Estat. En aquell temps els europeus patien sota
el jou de l'absolutisme, dels poders imperials i dels monarques que
exercien el seu poder arbitrari sobre ells. John Locke, filòsof i
metge anglès, reclamava llavors una forma de poder diferent. El
poder havia de ser legítim, però la seva legitimitat no venia
donada pel sol fet de ser exercida per l'Estat mateix, ni per les
seves lleis, sinó per la seva obediència als interessos del poble.
-
Un Estat obedient? Però continua tenint el monopoli de la violència,
no?
-
Sí, però aquesta només és legítima si amb ella l'Estat compleix
la funció per al qual ha estat creat pel poble.
-
Quina és aquesta funció?
-
A veure, pensi una mica. Algú estaria disposat a subjugar-se
voluntàriament a un Estat que violés els seus drets?
-
És clar que no. De fet, si l'Estat fos el producte de la voluntat
popular, la seva funció hauria de ser necessàriament la de garantir
els drets socials i polítics dels individus. I és llavors quan
seria legítim.
-
Exacte. I a més, si compleix aquesta funció, llavors els individus
no es rebel·laran, seria absurd. Qui es rebel·laria contra un poder
que garanteix el seus drets? Al contrari: el defensaria perquè és
aquella institució de la qual els individus s'han dotat per
protegir-se mútuament.
-
Llavors en un Estat la rebel·lió és impossible?
-
Tècnicament sí. Si es rebel·len és precisament perquè la
violència de l'Estat s'ha girat contra ells, i per tant ja no està
legitimada. De fet, podríem dir que l'Estat ha desaparegut per donar
pas altre cop a les antigues formes de poder autoritari.
-
La rebel·lió contra un Estat que ha deixat de ser-ho per
convertir-se en una forma de poder arbitrària és, per tant,
necessàriament una forma d'autodefensa?
-
Segons la teoria de Locke sí.
-
D'acord, doncs ja me la pot embolicar. Me l'emporto!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada